Kemik Enfeksiyonu Cerrahisi

Kemik enfeksiyonu veya kemik iltihabı olarak bilinen osteomiyelit, iki ana başlık altında incelenir. Bunlar, akut osteomiyelit ve kronik osteomiyelittir.

Akut Osteomiyelit

Akut osteomiyelit, kan yolu ile geçen ve çocuklukta çok sık görülen bir kemik enfeksiyonudur. Herhangi bir enfeksiyon gibi vücudun bir yerinde meydana gelir ve kan dolaşımı yolu ile kemiklere yerleşir. Bunun sonucunda kemik iltihabına, yani akut hematojen osteomiyelite yol açar.

Kronik Osteomiyelit

Geçirilmiş ameliyatlar, kazalar, yetersiz tedaviler ve akut hematojen osteomiyelitin tam olarak tedavi edilmemesi veya tekrarlaması sonucunda kronik osteomiyelit meydana gelir. Ayrıca diyabet, yaşlılık, sigara ve alkol kullanımı ve kanser tedavisinde kullanılan ilaçlar kronik osteomiyelit haftalığını tetikleyen faktörler arasındadır.

Kemik Enfeksiyonunun Sebebi Nedir?

Kan yolu ile veya açık kırıkların oluşması durumunda cerrahi tedaviler sonucu kemiğin dış ortamlarla teması ile kemik enfeksiyonu oluşur.

Şeker ve kan hastalıkları gibi yoğun alkol ve sigara kullanımı da kemik enfeksiyonunun nedenleri arasında gösterilir. Afrika gibi ülkelerde yaşanan aşırı besin kaybı ve aşırı beslenme bozukluklarının sonucu olarak da kemik enfeksiyonuna yakalanan hastalar bulunmaktadır.

Kemik Enfeksiyonunun Belirtileri Nedir?

Akut hematojen osteomiyelit olarak adlandırılan kemik enfeksiyonu çeşidi en çok çocuklarda görülmektedir. Yeni doğanlarda psödoparalizisi denilen bir durum görülebilir. Bu durumdaki bebek hastaların bacağını oynatamaması kemik enfeksiyonunun bir belirtisidir.

Kemik enfeksiyonu olan bölgede kızarıklık, şişlik, ağrı, hassasiyet, işlev kaybı gibi genel belirtiler gözlemlenir. Enfeksiyonun dış ortama açıldığı gölgeden irin çıkması veya lezyonların kapanmamış olması ve de röntgende bu lezyonların görülmesi gibi durumlar da enfeksiyonun diğer bulguları arasındadır.

Kemik Enfeksiyonunun Tedavisi Nedir?

Akut hematojen osteomiyelit, genellikle çocuklarda görülen ve acilen tedavi edilmesi gereken bir kemik enfeksiyonu türüdür. Bu durumda hasta, anestezi altında bir operasyona alınır ve iğne ile enfeksiyonlu bölgenin irin toplayıp toplamadığı kontrol edilir. Eğer kemikte enfeksiyon veya irin varsa bölge cerrahi işlem ile açılıp irin boşaltılır. Bölgenin temizlenip kapatılması ile tedavi tamamlanır.

Kronik osteomiyelit acil tedavi gerektirmemektedir. Tedavi planı için enfeksiyonun olduğu gölge incelenir. Enfeksiyonun yayılımı ve akıntı olup olmadığı kontrol edilir ve cerrahi işlem sırasında ölü kemik dokuları çıkarılır. Çıkarılan kemik dokuları olduğu alan eksternal fiksatör yardımı ile düzeltilir.